Tuesday, October 18, 2011

Permudahkanlah Hidupku..


Bila orang tak puas hati, dengki dan irihati.. macam-macam dia akan buat.. tak dapat cara kasar dia akan buat cara halus.. kenapa? tak percaya cakap saya? Pelik manusia nie kan, tak boleh lihat kebahagiaan orang lain.. nampak orang lain senang sikit mulalah rasa dengki.. kenapa ye?

Saya bercerita melalui pengalaman, beberapa bulan yang lalu saya sendiri telah TERKENA benda karut-marut ni.. Mula-mula ingat takde pape.. tapi saya mula perasan ada kelainan pada diri saya selepas itu.. yelah,, diri kita, hanya kita yang lebih memahaminya.. betul tak? saya rasa saya bukan saya.. Saya cepat je melenting.. cepat naik darah.. cepat je nak bergaduh.. tu bukan saya!! saya tahu.. sebab saya bukan jenis pemarah.. saya cool je.. pape pun saya selalu rilek... jarang nak menggelabah nie..

Then, saya decided! yup,, ada something wrong disini.. setiap kali zuhur saya akan sakit perut yg teramat.. badan saya akan menggigil.. bila malam, saya kesejukan dan jari jemari saya akan kebiruan. 3 hari berturut saya bermimpi tentang katak... katak yg sangat banyak.. katak pelik... katak terbang.. katak tertanam.. yg paling ngeri saya bermimpi saya makan katak tu..Dari kecil lagi katak adalah binatang yg paling sy takut.. bukan geli.. tapi saya mmg tak berani dengan katak.. Ya Allah,, apa semua nie.. dugaan apa yg sedang Engkau uji diriku... aku redha..

Akhirnya, saya ambil keputusan untuk berjumpa dengan seorang imam masjid... Dia kata saya telah terkena  khianat dari seseorang. mula-mula saya tak percaya! saya rasa semua nie tipu.. sebab saya yakin saya takde musuh.. saya takde menyakitkan hati sesiapa. Setelah diberi nasihat oleh imam tersebut, saya mula tersedar sesuatu.. adakala tanpa kita sedari memang akan ada orang yg cemburu melihat kebahagiaan diri kita.. cemburu melihat kesenangan kita.. Kadangkala tanpa kita sedari kita telah membuat seseorang berjauh hati.. lalu menimbulkan rasa benci dihatinya.. Ya.. mungkin saya tidak sedar yg saya telah mengguris mana-mana hati tanpa saya sedari.. saya bertaubat...Ingat lagi pesanannya.. "tak kisah lah apa sahaja yg kita ada.. berapa saja simpanan kita.. lebih baik kita merahsiakannya.. Jangan terlalu mempercayai orang walaupun dengan KAWAN BAIK sendiri..ingat tu nak" ye imam.. saya akan sentiasa berhati-hati dengan kata-kata dan tingkah laku saya selepas ini..

Saya harap itulah kali pertama dan kali terakhir saya diuji begitu.. kerana seksanya hanya Allah yg tahu.. Saya  akan lebih berhati-hati selepas ini.. saya harap tidak ada lagi insan yg terasa atau terdengki pada saya.. JAUHkanlah.. saya mahu hidup yg penuh ketenangan bersama insan-insan tersayang... bersama masyarakat berjiwa penyayang... bersama rakyat berperikemanusiaan..

~~ Amiin ~~

Permudahkanlah Perjalanan Hidupku yg Allah...


3 comments:

  1. benar sekali... nie bukan cite rekaan sara.. cume smlm baru tergerak hati nk menaip pasal bende ni.. untuk saling mengingatkan.. takde perkara mustahil dan jangan terlalu mempercayai orang..

    ReplyDelete