Thursday, February 9, 2012

Seronok, kan? siapa taknak? memang rugi.

Assalamualaikum . .

Angin berpuput lembut, bunyi cengkerik dan katak sahut-sahutan.. Malam ni hatiku tiba-tiba teringat kenangan lama.... Kenangan dan nasihat yg masih segar diingatan hingga kini.
((adeh! buat intro kompem failed.. abaikan intro ni. haha))

Dulu ada sorang kakak pesan kat aku :
Dik, besok kalau nak kahwin pilihlah seseorang yang kau tak pernah lawan cakap. Kalau sebelum kahwin lagi kau dah tengking-tengking dia, cakap kasar dengan dia, kau tinggalkan je dia walaupun dia kata dia tak kisah.. walaupun dia tu baeeekkk sangat, kau tinggalkan je!  sebelum kahwin kau dah tak hormat, lepas kahwin taktahu la akak nak cakap. Mesti hari-hari perang punya. derhaka nanti kau!

Lagi satu, benda nie selalu orang buat tak endah. Biasalah, dunia di akhir zaman. Orang selalu kata, pernikahan melambangkan cinta suci. tapi...ramai isteri2 sekarang tak sayang suami mereka. Nama je kahwin, tapi tak benar-benar ikhlas menyintai. Kalau betul sayang, kalau betul cinta kenapa dedah aurat sana sini. tak kesian ke suami nanti? Kasihan....Kan dosa-dosa isteri ditanggung oleh suami. kenapa mahu membebankan suami? Tutup je aurat, tak susahkan. Comel lagi aper... macam akak! **dia gelak.

Rasululullah s.a.w pernah bersabda kepada Siti Fatimah r.a ::
Ya Fatimah, apabila seorang wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengeratkan kuku suaminya, maka Allah swt akan memberinya minum air dari syurga yang mengalir di sungai-sungainya dan dijadikan kuburnya menjadi sebuah taman yang indah dari taman-taman syurga.
Seronok, kan? siapa taknak? memang rugi ^__^ 



1 comment:

  1. oh mama!! saya mahu kawin.. kawin dgn sapa, dgn putera raja.. heheh (^-^)

    ReplyDelete