Friday, November 28, 2014

Hilang

10 tahun aku tunggu dia. Sekalipun aku tak pernah lupa dia. Aku ingat janji dia. Dia sahabat karib yg paling aku sayang.

Selepas 13 tahun, sekarang baru dia muncul. Tapi aku pelik, kenapa hilang segala rasa teruja dlm diri aku. Kenapa aku rasa seperti tiada apa2. Aku rasa KOSONG. Padahal Allah telah memakbulkan doa aku untuk bertemunya semula.

Sahabat karib, mungkin hati aku ini HILANG sepanjang kehilangan engkau. Aku sentiasa doakan kebahagiaan engkau dunia dan akhirat meskipun kita tidak lagi seakrab dulu.

Wednesday, November 19, 2014

Monday, November 17, 2014

Anak CIRIT BIRIT

Mana mak apak yg tak risau kalau anak tak sihat kan? Sekarang baru aku rasa, kalau dulu demam sikit, sakit perut sikit laju je nak ngadu ngan mak. Sekarang dah ada anak sendiri. Haa.. rasalah. Kejap2 anak merengek. Kejap2 merengek. Haha . . Tapi seronok! Start dari Khamis lepas sampai hari ahad, Izz Luthfi tak berhenti tercirit. Nak kata salah susu, takkan dah berbulan baru tak rasi? Tapi BOLEH JADI. 

Aku ni mulalah gabra. Mana taknya dari kecik si Izz Luthfi ni tak pernah tercirit ke, kembung ke. Demam pon biasa-biasa saja. Pendek kata,  senang jagalah. Alhamdulillah. Bukan nak cakap besar, tapi dari dalam hari mmg tak banyak ragam. Kuning takda. Meragam takda. Tidur ikut time. Start pukul 8 tido, pukul 6 pagi esok baru bangun. Haha. Kadang2 siap lajak sampai pukul 8 - 10 pagi. Alhamdulillah. Mudah. Dari dalam perut aku selalu pesan, "Izz Luthfi, jangan meragam ye sayang. Anak ibu kuat, baik, dengar kata". Cubalah Insha allah. 

Dah melalut. Topik utama nak cerita pasal cirit birit. 4 hari Izz Luthfi ceri beri. Lepas menyusu mesti cirit, lepas makan cirit.  Kasihan sangat buah hati ibu. Sampai melecet. Pedih tot dia. Menangis tiap kali basuh. 


Banyak petua yg aku dapat hasil menggoogle dari Internet. So ini sahaja antara cara yg aku praktikkan. Yang lain macam minum air campuran tepung, tali kasut hitam dan lain-lain belum lagi. Hihi . .

Bagi minum YAKULT
  • Start bagi masa petang ahad. Bagi 2 botol kecil tu. Habis dia minum. Orangkata waktu cirit birit, bakteria baik yg ada dalam perut turut keluar sama. Jadi memberi minuman yakult atau yogurt bagus untuk mengembalikan / menambah balik bakteria-bakteria baik tersebut.

Tukar susu ISOMIL PLUS
  • Susu isomil plus TANPA LAKTOSA ni bau diaaaa.. ohmak aiiii. Busuk gila. Aku mmg tak tahan bau dia. Rasa dia apatah lagi. Menangis masa nak bagi anak minum. Yelah, kalau kita sendiri tak lalu inikan si dia. Huhu. Tapi ibu kena kuat! Kan nak anak sihat. Ibu pujuk2 Izz Luthfi, dia siap buat yerk, yerk. Lama2 minum jugak. habis sebotol. haus sangat lah tu. Harga RM35 untuk 400g. Ini 3 hari je boleh habis ni. Seeloknya, lepas dua minggu cirit berhenti baru beri susu asal dia semula. 

Sapu krim DRAPOLENE
  • Krim drapolene ni sapu pada montot dia yg melecet. Sebelum ni guna krim sebamed. I like produk sebamed, shampoo, bath shower semua guna sebamed. TAPI.... merah2 kat montot dia macam kebal pulak. Tak hilang. Tu yg sapu drapolene. 


Okey, hasil pemerhatian pagi tadi. Masa tidur dah tak cirit. Lepas menyusu pon tak tercirit. Haha. Alhamdulillah. Semoga anak ibu kembali sihat.



Wednesday, November 12, 2014

COSMODERM

EH! Kau curang lagi? pang pipi tu cepat!
Aku tak tahulah ni skincare yg ke berapa belas aku beli. Meh haku listkan semua skincare yg pernah aku try.


  1. Neutrogena
  2. Safi balqis
  3. Safi Rania
  4. Shurah
  5. Sabun Susu Kambing
  6. Bio Essence
  7. Tia Amelia
  8. MARY KAY
  9. Dnars
  10. WonderGlow
  11. Tabita
  12. Colagen Vit E
  13. dan banyak lagi . . . . . . .


Tak hengat dah lah. Tapi memang serius tak tipu. Dari yang mahal hingga lah yg ke murah. Semua . . . Semua Ok kalau aku pakai dengan konsisten. Tapi.. Tapi.. Tapi... Dah aku ni jenis curang tak reti nak setia, tak reti nak sabar memang lah tak nampak kesan kan. Haha. tak sampai sebulan pakai tengok takde perubahan sangat terus tukar lain. Gila! Itu zaman muda remaja. Zaman bujang. Sekarang dah jadi isteri orang, dah jadi mak orang aku makin matang. (Glurp! iya ke )

Bukanlah matang apa, kira aku dah makin bijak sikit memilih. Oh takut hoi, Sejak aku baca kesan merkuri ni boleh merosakkan sel2 dan saraf kita, boleh menyebabkan kanser dan sebagainya aku takut! Mahunya tak takut. Kalau mati terus tu takpa, ni takut sakit terlantar, aku meyusahkan orang2 kesayangan aku nanti. (arghh dah melalut!)

dah 2-3 hari ni aku duk survey skincare yg HALAL, Baik, Tak Memudaratkan, Kesan lambat takpa asalkan selamat. Dok review2 terkeluar pulak Cetaphil dan Cosmoderm. Terus g Farmasi cari benda ni. Lama termenung kat Farmasi tadi. Kejap belek Cetaphil, kejap belek Cosmoderm. Hati berat nak ke Cetaphil, tangan pulak ringan mengambil Cosmoderm. Haha. Sudahnya ku capai Cosmoderm sebab dia buatan MALAYSIA. Support produk bumiputra.


COSMODERM


Halal
Buatan Malaysia
Belum pernah dengar ada tiruan
Selamat

Dulu aku rajin beli skincare online. Lagilah macam2 produk baru keluar yg macam cendawan tumbuh selepas hujan. Sangat2 teruja. Tapi yang mengecewakan aku, baru je aku nak stay dengan produk "tut tut" mesti ada je benda tak best didengar, Tiruan lah, Dirampas lah. Bahan terlaranglah. Dah tak jual lah. Hurmmm so sekarang baik aku pilih produk yg ada di jual di farmasi. Senang!
 

Lagi Sebulan aku review kesan Cosmoderm.
Itupun kalau tak curang lah. :P