Saturday, February 19, 2011

Tips kekal kan hubungan....

1. TIGA PERKATAAN AJAIB
Just Said I LOVE YOU.... I MISS YOU... but remember, jgn sesekali ucap I HATE YOU.. hehehee...

2. HAYATI HUBUNGAN ANDA
Hargai dan hayati hubungan anda seperti baru bermula...

3. TERUSKAN KEHIDUPAN BIASA
Just be yourself! kebanyakan orang cuba menjadi seperti apa yg diinginkan oleh pasangannya. itu memang betul, tapi kena ingat.. kita tak perlu berlakon menjadi orang lain, kalau benar cinta korang kuat satu same lain, pasti korang saling menerima pasangan masing2 ape adenye...

4. JANGAN TERLALU ROMANTIS
memang lah boring bila pasangan kite kurang romantis kan... cakap pon ikot sedap die je... tapi sebenarnye kite perlu berterima kasih sbb orang yang kurang romantik nie merupakan orang yg jujur. Orang yg romantis nie pulak selalu bg ayat bunga2... mmg best dgar kn, tp kalau da hari2 maun eh tak boring!

5. KOMUNIKASI SECARA TERBUKA
Komunikasi nie penting dalam kehidupan... cara terbaek, berkomunikasi la secara open minded... susahnye bila ckap tu kne cover2 kn... tp,, jgn lah bercakap sampai menyakitkan hati pasangan kite... cakap la yg sedap2 didengari... hehe...

6. JANGAN KELAM KABUT
Jika pasangan anda orang popular dan dikenali ataupun seorang yang peramah tambah pulak handsome, janganlah kelam kabut dan cepat cemburu. Hati si dia tetap milik anda. Jangan kerana sikap anda yang kelam kabut tidak tentu arah membuatkan si dia meluat dan berpaling arah.. yer! jangan cepat menggelabah... cemburu tak tentu pasal.. kang ade pulak yg kena tinggal kang.. haha

7. PEKA DAN SENSITIF
Sensitif dan peka terhadap apa juga perubahan si dia. Mungkin si dia tidak meluahkannya dan mengharapkan keprihatinan anda. Selesaikan apa sahaja masalah bersama dan sentiasa ada disisinya bila diperlukan. Buat la cam korang ckit... law dier demam tu suh la makan ubat ke... apa ke... ngeh2... sharing is caring, what...?

8. BIARKAN CABARAN DAN DUGAAN DATANG
Ada yang berkata, hubungan tambah manis selepas berjaya melewati pelbagai dugaan dalam percintaan mahupun alam berumahtangga. Itu akan emmbuatkan kita lebih mengenali pasangan. Jangan pula cepat melatah dan jadikannya sebagai masalah besar.
 (sayang..... semoga kita berjaya melepasi segala dugaan yang mendatang okeyh... Luv U..)

Saturday, February 5, 2011

"Jika awan melindungi matahari, jangan meratap....kerana nanti akan menjelma pelangi dan kalau langit bagaikan runtuh, jangan menangis..... itu hanyalah satu mimpi.
Jika kau menyayangi seseorang, biarkanlah dia pergi........ jika dia menyayangi dirimu, dia pasti akan kembali.. "
kerana aku yakin dan aku sangat percaya.. jodoh dan pertemuan Allah yg tentukan...

MY SaYang

Apabila aku nk mencerabih tapi takde sape yg ada untuk mendengar.... alamatnya "Blog...blog..blog....blog...blog..." la yang menjadi mangsa keadaanku... Padahal takde apa pun yg nak dicerabihkan sgt... cuma nk cakap sekarang aku semakin kuat hadapi kenyataan.. hehe..

Ajal, maut, jodoh, pertemuan kan di tangan Allah.. jika dah termaktub di azali yg dier bukan tuk kita, kita redha jelah...betul tak? Allah sayang hamba-hambaNya. Dia lah satu-satunya Pencipta yg Maha Adil. So, kenapa kita perlu meratap, menangis tersedu-sedu.. biarkan saja ia pergi, kita sesama saudara Islam tidak perlu berdendam bila kekasih tidak lagi Kasih.. AYUHHH!!! bangun dan bangkitlah dari kesedihan,,, Teruskan berdoa dan mohonlah agar Allah menggantikan seseorang yg lebih baik. Insyaallah, apabila kita selalu redha dengan ketentuan Allah, pasti Allah semakin Kasih dan Sayang kan kita.. Berdoa, berdoa, berdoa dan teruskan berdoa.... pasti Allah mendengar, dan kerana kasihNYA pada kita, pasti akan dimakbulkan jua permintaan kita bila sampai waktunya..

Just wait and see.. kalau ada tu adalah.. manalah tahu,, kot-kot entah esok, entah lusa aku bertemu dengan Mr.Jodoh.. hehe..siapa tahu.. tak sabarnya nak jumpa Mr.Jodoh ku.. harap-harap dia adalah ciri-ciri yang aku impikan.. Bertanggungjawab... rajin... dan suke tersenyum kat aku...senyum kan penawar duka...senyum membawa ceria dan bahagia..  (tp kalau ada pakej yg beriman lg bagus..) hmm tapi tula,, bukan ke "Wanita yg baek untuk lelaki yg baek" aku takut aku tak cukup baek untuk mendapatkan yg terbaek.. huhu, ok la aku stop kan pasal JODOH & PERTEMUAN k.. aku nk p bg my sayang2 makan dulu...

 si kuning yg jahat.. suke kencing merata!!

                    si hitam yg baek selalu mendengar kata..

              dan si putih yg selalu malu-malu arnab..hehe


aku sayang kat sume my sayang2....

Friday, February 4, 2011

JiKA...

Jika rasa sedih itu adalah AIR, biarlah ia mengalir ke akar-akar pohon, ke tanah-tanah gersang, ke tasik-tasik yang kekeringan..
Semoga ada manfaat kepada yang lain..
Tapi JANGANLAH ke MATA ku..
Kerana sudah  terlalu banyak air yang mengalir dari situ..
Kerana ku takuti air dari mata ku itu tidak mampu memadamkan api neraka MU, Ya ALLAH..
Hanya membawa kepada kemurkaan MU..

Jika rasa sedih itu adalah ANGIN, biarlah ia menghembus lembut ke hamparan-hamparan yang ketandusan, ke kawanan tumbuhan yang mengharapkan angin..
Semoga ada manfaat kepada yang lain..
Tapi JANGANLAH ke JIWA ku..
Kerana sudah terlalu lama angin yang bergelodak di situ…
Kerana ku takuti angin dalam jiwa ku itu tidak mampu menjadikan ku kuat untuk ke jalan MU, Ya ALLAH..
Hanya membawa kepada kemurkaan MU..


Jika rasa sedih adalah KETAJAMAN, biarlah ia digunakan untuk menghunus musuh-musuh Islam, untuk mengasah akal para pejuang agama…
Semoga ada manfaat kepada yang lain..
TAPI JANGANLAH ke HATI ku..
Kerana sudah terlalu dalam luka yang terhiris..
Kerana ku takuti ketajaman ke hati ku itu tidak mampu menjadikan hati ku Ikhlas untuk MU, Ya ALLAH..
Hanya membawa kepada kemurkaan MU..


Namun,

Jika rasa sedih adalah CAHAYA PETUNJUK dari ALLAH, biarlah ia terpancar ke dalam mata ku, jiwa ku, hati ku dan ke seluruh alam..
Agar semua dapat merasai  cahaya keindahannya itu..
Cahaya keredhaan dari ALLAH ..
Tanda Kasih , Cinta, Ingatan dari ALLAH yang Maha Agung, yang Maha Mengetahui, yang Maha Pengasih, yang Maha Mengasihani, yang Maha Pencinta…
Yang telah menciptakan segala-galanya ..
Daripada tiada kepada ada...
Agar semuanya kembali kepada MU , Ya ALLAH..
Kembali sujud kepada MU..
Kembali menuju ke jalan MU..
Kerana Engkaulah destinasi cinta yang HAKIKI...
  SIAPA SAYA???

  
Nama saya SITI HAZILAH BINTI AHMAD. Everyone can call me Ila... Saya telah dilahirkan di Sungai siput, Perak hampir 22 tahun yang lalu.
Saya mahu Jadi seorang muslimah yang kuat semangat, baik hati, dan sentiasa cekal dalam mengharungi kehidupan yang penuh pancaroba ini.. saya sangat berharap segala impian dan cita-cita saya akan tercapai.......
.......amiin.......