Friday, October 25, 2013

Potong Jambul atau Cukur Rambut?

Alhamdulillah,
Izz Luthfi telah dicukur rambutnya pada 2.10.2013, iaitu pada hari ke 66 kelahirannya. Walaubagaimanapun sunnah mencukur rambut yg seeloknya diadakan pada hari ke 7 kelahiran bayi. 

Berdasarkan hasil menggoogle dan menjelajah blog-blog ramai mengatakan kelebihan mencukur rambut  adalah untuk 


  • Membuang kerak dan kekotoran. Rambut yang ada pada kepala bayi dikhuatiri mengandungi kuman yang dibawa bersama daripada dalam rahim. Jika tidak dibuang, dibimbangi kuman atau virus itu akan meresap ke dalam kepala dan otak bayi yang mungkin akan menjejaskan mental bayi tersebut.
  • Dapat Pahala  kerana mencukur rambut di SUNAT kan dalam Islam
  • Rambut tumbuh lebih lebat dan cantik.
  • Penglihatan menjadi lebih terang.
  • Bayi akan jadi bijak.


  • Penerangan seorang ustazah dari jabatan agama pula apabila lahir seorang bayi, dia diikut oleh seekor syaitan. Syaitan itu akan duduk di ubun-ubun dan setiap hari akan menghasut bayi itu agar tidak taat kepada Allah dan ibu bapa dan pelbagai perkara tidak baik lagi (tujuan syaitan berada dimuka bumi adalah untuk menyesatkan anak cucu Adam sehingga hari kiamat). jadi kita perlu mencukur rambut bayi sehingga habis untuk menghalau syaitan itu pergi. Semasa mencukur disertakan dengan membaca beberapa surah seperti Al-fatihah, surah al-Ikhlas, Surah Al-qadr dan surah Al-Insyirah. Bayi akan menangis dan cuba melarikan kepalanya dari dicukur. Ini juga dikatakan kerana si syaitan tidak mahu berganjak dari kepala bayi. Oleh kerana itu disuruh membaca surah-surah tersebut untuk membantu menenangkan bayi. Wallahualam.

Semoga anak ibu membesar menjadi seorang yg soleh, baik dan selalu membantu orang. Aamin.

No comments:

Post a Comment